דרכון פורטוכלי

הוצאת דרכון פורטוגלי

בשנים האחרונות כולנו שומעים יותר ויותר על האפשרות להוצאת דרכון פורטוגלי של האיחוד האירופי, ואכן לצד מאות אלפי הישראלים שכבר מימשו את זכאותם לדרכון ונהנים מאזרחות אירופאית, עוד מאות אלפים עדיין זכאים להגשת בקשה וטרם מימשו את האופציה. במדריך הבא נדבר על כל מה שחשוב בנושא של הוצאת דרכון פורטוגלי: מי זכאי לדרכון, מהם היתרונות שלו, אילו מסמכים יש להשיג והאם אפשר לעשות את התהליך באופן עצמאי או רק על ידי משרד עורכי דין חיצוני. שימו לב שהמידע כאן רלוונטי להרבה מאד ישראלים כך ששווה להעמיק ולבדוק אם גם לכם יש את האפשרות להוצאת דרכון 

מי זכאי לדרכון פורטוגולי?

האפשרות להנפקת דרכון פורטוגלי מוענק לצאצאים של יהודים מגורשי ספרד מהמאה ה-15. במהלך הגירוש התפזרו היהודים למדינות רבות ברחבי העולם ובעיקר למדינות אפריקה, וכך למעשה ישראלים ממוצא ספרדי או צאצאים לעולי מרוקו, טוניס, לוב, מצרים, טורקיה, בולגריה, יוון, עיראק ומדינות נוספות עשויים להיות זכאים לדרכון. על מנת לברר באופן פרטני זכאות לדרכון יש לבדוק אם שם המשפחה שלכם נמצא ברשימה (הארוכה ביותר) של שמות משפחה שהם בעלי זכאות לבחינת הבקשה. כמה דוגמאות על קצה המזלג לשמות משפחה ישראלים נפוצים ברשימה: אלפסי, איפרגן, וקנין, גבאי ועוד. כמו כן מבקשי הבקשה צריכים להיות יהודים בגירים מעל גיל 18 וללא עבר פלילי. תנאי סף נוסף לפני שניתן להתקדם עם הבקשה הוא אישור הקהילה היהודית שמכירה בכך כי המבקש הוא אכן צאצא למגורשי ספרד ופורטוגל. אם יש לכם שם משפחה של עדות המזרח ואפילו אם זהו לא שם המשפחה שלכם וזהו השם של האם או הסבתא יש סיכוי גבוה מאד שתהיו זכאים לדרכון פורטוגלי.   

דרכון פורטוכלי

יתרונות הדרכון הפורטוגלי

אם אתם שואלים את עצמכם מה המשמעות של אזרחות פורטוגלית, שווה לדעת שלצעד הזה יש כמה יתרונות מובהקים:

  • מגורים בכל מדינות האיחוד האירופי: אזרחות פורטוגלית היא למעשה אזרחות של האיחוד האירופי. המשמעות של הדבר היא שאפשר לגור באופן חוקי בכל מדינות אירופה. גם אם אין לכם תכנון כזה בזמן הקרוב, תמיד טוב שיש את האפשרות ולו רק לטובת רילוקיישן לתקופה קצרה. 
  • עבודה באירופה: כמובן שלא רק מגורים היא פריוולגיה עם דרכון פורטוגלי של האיחוד האירופי וכל האפשרויות של עבודה באירופה עומדות בפני בעלי הדרכון. 
  • לימודים באירופה: עם הדרכון הפורטוגלי ניתן גם ללמוד במוסדות להשכלה גבוה בכל רחבי אירופה. מוסדות רבים מציעים לימודים בשכר לימוד מסובסד ולעיתים גם סבסוד מלא והטבות נוספות לסטודנטים. 
  • פטור מויזה לארצות הברית ולמדינות נוספות: בעלי דרכון אירופאי פטורים מראיון להוצאת ויזה ויכולים לקבל באופן אוטומטי ויזת תיירים לארצות הברית לשלושה חודשים באמצעות הליך קצר ופשוט באינטרנט. באופן דומה ניתן להיכנס לעוד לא פחות מ-177 מדינות אליהם מחויבים בהוצאת ויזה בעלי דרכון ישראלי בלבד. 
  • יזמות, נדל"ן ועסקים: פתיחת עסקים מקומיים, שיתופי פעולה עם חברות מישראל, סחר בנדל"ן ורישיון למסחר בבורסות מקומיות. האפשרויות הללו והזדמנויות עסקיות נוספות נפתחות בפני מחזיקי דרכון אירופאי. 

לפני הכל אילו מסמכים צריך?

בין אם תוציאו את הדרכון לבד או תיעזרו בחברה מקצועית (המבצעת בחלק מהמקרים את איסוף המסמכים עבורכם), יהיה עליכם לאסוף רשימה מפורטת של מסמכים והם:

  • צילום הדרכון הישראלי. 
  • טופס פרטים אישיים מפורט אותו ניתן למצוא באתר האינטרנט של שגרירות פורטוגל ושיש להוריד, להדפיס ולמלא. 
  • סקיצת עץ המשפחה כולל הוכחות התומכות בכך שאתם אכן צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל. ניתן ואף מומלץ לצרף כל מסמך אפשרי שיחזק את הדבר כגון תעודות נישואין, כתובות, תמונות משפחתיות, תעודת לידה של הורים או סבא/סבתא וכו'.
  • תעודת יושר קונסולרית ממשטרת ישראל.
  • בקשה אישית המנמקת מדוע אתם מבקשים שיכירו בכם כצאצאי מגורשי ספרד או חוות דעת כזו מאדם אחר.  

הוצאת דרכון פורטוגלי לבד – שלב אחר שלב

שלב 1 – בדיקת זכאות וקבלת אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל

בשלב הראשון יש לבדוק אם שם המשפחה שלכם נמצא ברשימת הזכאים וכפי שראיתם יש סיכוי טוב שאכן כך המצב. חשוב לבדוק גם אם מדובר על שם המשפחה של אמא או סבתא וזה זמן טוב להרים כמה טלפונים ולחפש מסמכים והוכחות לקשר המשפחתי. לפני שתוכלו להתחיל באיסוף המסמכים יש לשלוח מייל לקהילה היהודית בפורטוגל בצירוף הוכחת הקשר והעץ המשפחתי ולאחר קבלת אישור ממנה ניתן להתחיל. לאחר שתקבלו את האישור יהיה עליכם להעביר עמלה בסכום 250 יורו לקהילה ולצרף את אישור ההעברה כמענה על מייל האישור שקיבלתם עם הפרטים האישיים והעץ המשפחתי בשנית. 

שלב 2 – הגשת בקשה לממשלת פורטוגל

כעת יש להנפיק את תעודת היושר הקונסולרית מטעם משטרת ישראל. ניתן לעשות זאת בתחנות משטרה שונות ברחבי הארץ והתהליך לוקח כשבועיים ובסופו התעודה נשלחת אוטומטית לקונסוליה הפורטוגלית ותדעו שהיא מוכנה דרך אישור למייל ולנייד. את התעודה ניתן לאסוף מהשגרירות בימי שלישי בין 9:30 ל-12:30 בלבד בעלות 41 שקלים. יש להגיע עם דרכון וסכום כסף מדויק. מכאן יש לקבל אישור אפוסטיל ממשרד החוץ, מה שמצריך תרגום של המסמכים השונים – תעודת הלידה, תעודה מתורגמת על שינוי שם במידה ונעשה כזה וכן את תעודת היושר הקונסולרית. כמו כן יש לצרף טופס בקשה בשפה הפורטוגזית מטעם רשויות פורטוגל.

את התיק הזה יש לשלוח לרשויות בליסבון בתוספת אישור על תשלום אגרת בולים נוספת בסך 250 יורו ואם יש לכם מכר מקומי שיוכל לעזור במשיכת הניירת מהקונסרבטוריה בליסבון זה מצוין. יחד עם זאת ניתן לבצע מעקב אונליין באופן עצמאי דרך שליחת מייל לכתובת rcentrais.naturalizacao2@irn.mj.pt בצירוף האישור לבקשת התיק לצורך זיהוי עם שם מלא בלועזית ותוכן בקשה בסיסי בפורטוגזית. 

שלב 3 – קבלת הדרכון

ברגע שאושר התיק אתם זכאים למעשה להנפיק את הדרכון ותוכלו לעשות זאת באחת משתי דרכים. הראשונה היא לקבוע תור לשגרירות פורטוגל בישראל לצורך העניין ויש לקחת בחשבון שזה עשוי להיות תהליך ארוך שייקח לפעמים בין חצי שנה לשנה שלמה. האפשרות השנייה למי שזקוק לדרכון הפורטוגלי בהקדם היא להנפיק אותו בליסבון בנציגות משרד הפנים הפורטוגלי ולקבל אותו תוך מספר ימים. שימו לב כי האפשרות הזו מצריכה מכם הגעה עם מסמכים שכבר יש ברשותכם לאחר התהליך שעברתם וכן כי ישנן עלויות שונות של כ-280 יורו. קיבלתם את הדרכון? תתחדשו – מעתה אתם אזרחים אירופאים לכל דבר ועניין.  

חלון ההזדמנויות להוצאת דרכון פורטוגלי

חשוב לשים לב כי על אף הנוקשות בתהליך, חלון הזמנים הקצוב והחשיבות של הגשת המסמכים הנכונים, מרבית הבקשות מאושרות ואפילו כשמדובר על מקרים של קשר רופף יחסית למגורשי ספרד בעבר. בשנים האחרונות עלו קולות בשלטונות פורטוגל שקראו להקשיח באופן משמעותי את התנאים לזכאות לדרכון, אך נכון לעכשיו, אפילו שהמהלך כבר כמעט יצא לדרך, הוא בוטל וכרגע הדברים נשארו כרגיל. האם זה אומר שאפשר לקחת את הזמן ולהתמהמה? ובכן, התשובה שהיא מומלץ לעשות את זה כי אף לא יודע מתי הדברים ישתנו ויכול להיות שבעתיד תנאי הזכאות ישתנו, כך שכדאי להתחיל בתהליך בהקדם אם זה משהו שאתם מעוניינים בו.  

לסיכום הדברים, ישראלים רבים זכאים לדרכון פורטוגלי של האיחוד האירופי המקנה יתרונות רבים ושפע הזדמנויות למחזיקים בו. כעת אתם יודעים איך מוציאים דרכון פורטוגלי ומבינים במה כרוכה הוצאת דרכון פורטוגלי באופן עצמאי ומומלץ בהחלט להסתייע באנשי מקצוע אם אין לכם את הזמן והפניות לעשות זאת בעצמכם.  

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

השאירו פניה באתר

השאירו פרטים ואנו נשוב אליכם עם כל המידע

צרו איתנו קשר

חסר לכם מידע? אנחנו נשמח לעזור

מלאו את הפרטים בטופס באופן לא מחייב, ואנו ניצור איתכם קשר עם כל המידע על משרות הרלוונטיות עבורכם

תקשורת קבועה ונוחה

חיסיון וסודיות לאורך התהליך

עבודה עם מגוון קהלי יעד

עבודה בהתאם להנחיות קורונה

תוכן מקצועי שיסקרן אתכם

נגישות

ביטוח ששומר עליך
כל הזמן

עבודה שהיא חוויה במרחק הקלקה

מלאו מספר פרטים בסיסיים בטופס, ואנו נשוב אליכם עם הצעות עבודה רלוונטיות והסבר על כל התהליך. זה לא מחייב, ואנחנו לא נשתמש בפרטים שלך לפרסום מוצרים נוספים.

סמליל עבודות בחול (2)

ויזה במרחק קליק

מלאו מספר פרטים בסיסיים בטופס, ואנו נשוב אליכם עם מידע על תהליך הוצאת הוויזה במדינה בה התעניינתם.