מה זה רילוקיישן?
רילוקיישן מתייחס להעתקת מקום המגורים למדינה אחרת, כאשר עם המעבר מתרחשים באופן טבעי שינויים בכל תחומי החיים לרבות מקום העבודה, המעגל החברתי והרגלי המחייה האישיים. רבים רואים ברילוקיישן כפעולה הכרחית לצורך הקידום המקצועי, רכישת יכולות וחוויות מסוג שונה ולעתים גם כפתרון לבעיות שונות שקיימות במדינת המוצא.
כיום מעבר לחו"ל לתקופה ארוכה במסגרות של הגירה (או "ירידה מהארץ", כפי שמכונה כאן בישראל) נחשב לתופעה כלל עולמית מקובלת, שיש לה תרומה והשפעה רבה על השוק המקצועי העולמי וגם ברובד החברתי. ועם זאת, בישראל מדובר בסלע מחלוקת: אלו שמבינים כי העתיד ואיכות חייהם האמיתית יתגלו במקומות מסוימים מעבר לים, לעומת אלו שאינם רואים בעין יפה את עזיבת מדינת היהודים, גם אם באופן זמני לתקופה.
איך עושים את זה?
אנשים מעוניינים ברילוקיישן ממגוון סיבות: רצון להתקדם ברמת המחייה ואיכות החיים (ובעיקר לממש את חלום הדירה הבלתי מושגת כמעט במדינתנו), חלום לעבוד ולהרוויח בגדול, חוויה תרבותית וחברתית מסוג שונה, חשיפת הילדים לעוד אפיקים וצורות חיים עוד.
כל אחת מהאפשרויות הללו, מלווה באפשרויות שונות שכדאי לשקול. הדרך הטובה להתחיל היא להבין לאיזו מדינה רוצים ומעדיפים לעבור, מהי השפה המדוברת באותה המדינה, הערים המרכזיות בה, מהי הדת השלטת, החגים, המנהגים וימים מיוחדים, מהו מזג האוויר ומה מתרחש שם בחורף ובקיץ, מהם כללי ההתנהגות והנורמות באותה המדינה, מיהן המדינות השכנות לה, אילו אפשרויות מציעה מדינה זו לתושבים הנקלטים בה, מהו המטבע המקומי וכיצד מנוהלים הכספים במדינה, מהו קוד הלבוש, האם קיימת במקום קהילה יהודית/ ישראלית שניתן לחבור אליה ועוד.
אחרי שמדינת היעד נבחרה, ניתן יהיה להתחיל לפעול באחת משתי דרכים:
רילוקיישן עצמאי – הכרוך במעבר עצמאי בכפוף לקבלת ויזת עבודה (אם מדובר במדינה שמצריכה ויזה). במקרה כזה יש למצוא מקום עבודה (משרות רילוקיישן) ומגורים. אם תעברו את התהליך עם חברה מקצועית, החברה תוכל לסייע לכם במציאת המשרה האידיאלית עבורכם.
רילוקיישן דרך מקום העבודה – הכרוך באפשרויות הקיימות במקום העבודה הנוכחי, או לחילופין בחיפוש אחר משרת רילוקיישן אליה ניתן להגיש מועמדות. במקרה הזה, לא תמיד תהיה התאמה מדויקת בין חיפוש המשרה למדינה אליה תכננתם לעבור, אך ניתן לשקול חלופות או אופציות נוספות כמו למשל מדינה אירופאית אחרת מזו שתכננתם.
מס הכנסה, ביטוח לאומי והליכים בירוקרטיים חשובים
מגורים בחו"ל מצריכים טיפול במגוון סוגיות וביניהן הדיור, אשרת העבודה, העברת חפצים ותכולה, מסגרות חינוך לילדים ועוד. אולם סוגיה נוספת ובולטת מאוד תהיה זו שמתייחסת לסוגיית המס.
בפועל מתבצע רילוקיישן מול מס הכנסה בדרך של ניתוק תושבות מישראל, כלומר שהעוברים ינתקו את תושבותם באופן פורמלי מול הרשויות המדיניות, דרך סדרת פעולות שמצריכות ליווי מצד רואה חשבון המתמחה במיסים, רצוי גם עם הבנה במיסוי בינלאומי.
דבר אחד ומהותי חשוב לדעת בנוגע לקשר שבין רילוקיישן למס הכנסה: לא קיימת בישראל הכרה ברילוקיישן מלא והמשמעות היא שיש עדיין חובת דיווח על נכסים וכספים למס הכנסה, גם בקרב השוהים בחו"ל. נוסף לכך, כל עוד אתם נחשבים כתושבי ישראל, תצטרכו להמשיך לשלם את דמי הביטוח הלאומי.
רילוקיישן עם המשפחה
אין ספק שתכנון רילוקיישן עצמי יהיה קל ונוח ליישום הרבה יותר מזה שכולל את כל בני המשפחה והילדים. במקרה האחרון, יש צורך להתייחס למגוון פרמטרים כחלק בלתי נפרד מהמעבר וכעת נתייחס לחשובים והמרכזיים שבהם:
אשרות וויזות
במדינות רבות, בדגש על יבשת אירופה, ארה"ב ואוסטרליה, הכניסה מתאפשרת רק עם אשרת שהייה מתאימה. לכל מדינה יש כמה סוגים של ויזות, כאשר חלק מהן יתאימו לרילוקיישן ולמטרות הגירה. הנה למשל, סוגי הויזות הרלוונטיות לעוברים לארה"ב:
ויזת L – זוהי ויזה למעתיקי מקום עבודה, שהמעסיקים שלהם הגישו עבורה בקשה מתאימה.
ויזת O – תתאים למי שעוסקים בתחומים מעולם הרוח והמדע כמו חינוך, אמנות או מדעים, שמבקשים להגיע לצורך פרויקט ייחודי, או למשל לסיבוב הופעות.
ויזת H-1B – עובדים מוסמכים בתחומי הרפואה, המשפטים, ראיית חשבון גם הייטק, להגיע לארה"ב ולהגיש בקשה לגרין קארד. מדובר בויזה עם תוקף ארוך למשך שלוש שנים, עם אפשרות להארכה.
ויזת H-4 – את הויזה הזו יכולים לקבל בן ובת הזוג כולל הילדים, הנחשבת לויזת מלווה ואיננה מתירה עבודה בארה"ב. לכן יש להגיש בהסתמך על הויזה שלכם בקשה מיוחדת ולהאריך בהמשך את תקופת השהות.
חשוב להבהיר שבכל מדינה מתבצע תהליך שונה וצריך לבדוק אותו ביסודיות דרך השגרירות באותה המדינה.
חינוך
החינוך על צורתו וחוקיו משתנה ממדינה למדינה ולכן צריך לערוך תחקיר לא קטן בנושא. בין היתר, לבדוק את מסגרות החינוך הפרטיות והציבוריות. מחזיקי ויזת עבודה לרוב זכאים לחינוך חינם מגיל הגן, בעוד שאלו שאין להם ויזת עבודה ייאלצו למערכת חינוך פרטית יקרה למדי.
מעבר למוסדות החינוך, חשוב להכין את הילדים למעבר מבחינה מנטלית, לבנות להם שגרה, הרגלים ולעיתים גם כישורי שפה שיסייעו להתאקלמות חלקה יותר. מעבר לזה, כדאי לערב אותם בתהליך כמה שניתן, לעיתים ובמידת הצורך, גם עם בעלי מקצוע מתאימים.
רפואה
הרפואה היא פרמטר מרכזי מאוד במעבר לחו"ל, שכן בכל מקום היא מכילה אפשרויות וגם כיסויים ועלויות משתנים. בארה"ב למשל, הרפואה פרטית ברובה ולכן הביטוחים בה יקרים ביותר ואינם מכילים בתוכם סעיפים רבים ונחוצים בהשוואה לישראל למשל. כמובן שמי שאיננו מבוטח לא יכוסה וייאלץ לתשלומים של מאות דולרים, גם על תרופה פשוטה. לכן עד שתתוודעו למערכת הרפואית במדינת היעד, רצוי לסגור ביטוח בריאות לרילוקיישן לפרק זמן יחסית ממושך. הדבר יאפשר לכם בתקופה זו לבצע בדיקות רפואיות שגרתיות, בדיקות לילדים, אשפוזים במידת הצורך ועוד.
מומלץ גם שתקלו על עצמכם ברמה הרפואית ומראש, למשל לתרגם מסמכים רפואיים נחוצים, להתחסן בחיסונים רלוונטיים ולעבור בדיקה מקיפה טרם הנסיעה, כולל בדיקות דם וטיפולי שיניים.
מסמכים שחשוב להצטייד בהם
הצטיידו מבעוד מועד בכל האישורים והמסמכים הבאים:
- פנקס חיסונים חתום ומעודכן לכל אחד מבני המשפחה
- תמונות פספורט של כל אחד מבני המשפחה
- רישיון נהיגה בינלאומי
- מסמכים חשובים שתורגמו ונחתמו על ידי נוטריון
- פרטים לגבי פוליסת הביטוח כולל טלפונים רלוונטיים
- דרכונים תקפים וישנים
- אשרות כניסה ושהייה
- מכתב הזמנה מהחברה/ הארגון שקולטים אתכם
- כרטיסי אשראי בינלאומיים
- תרופות נחוצות וציוד עזרה ראשונה
סידורים לאחר המעבר
מעבר דירה לחו"ל
מעבר דירה לחו"ל מצריך מיקוד ודיוק גם אחרי הנחיתה במדינת היעד ולמעשה, הסידורים כאן יהיו רבים והכרחיים גם כן.
קנייה או השכרת רכב
כעת תתבקשו לקבל החלטה בנוגע לאופן ההתניידות שלכם. עליכם להביא בחשבון גם את הצורך בהתניידות עם הילדים, שאינם מורגלים או מתמצאים עדיין במרחב, ואת הקושי בנסיעה בתחבורה הציבורית לפחות בהתחלה.
פתיחת חשבון בנק
עליכם לגשת לסניף בנק קרוב או סניף שאתם מעדיפים, ולפתוח חשבון מקומי. חשבון זה יוגדר לצורך העברת תשלום השכר שלכם וישמש אתכם לתשלומי החשבונות השונים. מכיוון שאתם עדיין מחוייבים בדמי ביטוח לאומי, יש להסדיר כעת בהוראת קבע או כרטיס אשראי את התשלום, כדי להימנע מצבירת חוב עתק שיחכה לכם בשובכם ארצה. כמו כן, כדאי להחליט האם אתם משאירים את חשבון הבנק הישראלי או סוגרים אותו.
חשבונות
תצטרכו לספק כעת את פרטי החשבון והפרטים האישיים לכל גורם רלוונטי: מים, טלפון, חברת החשמל ועוד.
לסיכום, רילוקיישן יכול להיות אתגר החלומות שלכם!
כעת כשמלאכת התכנון ותהליך החשיבה מאחוריכם, אפשר להתקדם צעד אחד נוסף לעבר החלום שממתין לכם מעבר לים. FLYJOB דואגת ללוות אתכם משלבי התכנון ועד ההשתלבות במדינת היעד. בדגש על השמתכם בעבודה, תוך חיפוש אחר משרות רילוקיישן שמותאמות עבורכם, ועד למכלול האפשרויות שתוכלו לחוות – בדיוק כפי שחלמתם.
שאלות נפוצות:
מה זה רילוקיישן?
רילוקיישן הוא העתקת מקום המגורים למדינה אחרת, בנסיבות תעסוקתיות, חברתיות ולעתים גם פוליטיות ואקולוגיות. המעבר יוכל להיות לצמיתות (הגירה) או זמני.
אילו פרוצדורות בירוקרטיות כלולות ברילוקיישן?
בראש ובראשונה הוצאת ויזה או אשרת שהייה מתאימה למדינה הרצויה. חשוב שהאשרה תכסה גם את בני הזוג והילדים ושתכיל השלכות שמתאימות לרצונותיכם, כמו למשל היתר עבודה. לאחר מכן יהיה צורך לבדוק את חבויות המס הנובעות מהמעבר ואת חובת הדיווח למס הכנסה בישראל ולסיום את שוק העבודה והאפשרויות התעסוקתיות שלכם במדינת היעד.
מה חשוב לעשות לפני המעבר?
הדבר הראשון וההכרחי לעשות הוא להתוודע לכל פרט גדול וקטן בנוגע למדינה הרלוונטית ולהבין את אורח החיים במדינה וכיצד תוכלו להשתלב בו. לאחר מכן, ניתן ליצור קשר עם חברות שמלוות את תהליכי הרילוקיישן באופן מקצועי ולהתחיל בפרוצדורות המתאימות.